En diabetesfråga

Ni som använder er av kolhydratsräkning. Hur mycket kolhydrater kommer ni upp i under en dag?

Likaså undrar jag ungefär hur mycket kolhydrater ni brukar ta vid känning, räknar ni då? Jag gör det nämligen inte och är helt nollställd på hur många gram jag behöver för att tex höja bs med 2 mmol…

Idag hävde jag känningen på promenaden med en festis och en riesenkola, hade 3,0 mmol innan jag åt och hamnade på 8 mmol…

Tjing!

Annonser

7 thoughts on “En diabetesfråga

  1. Hej Hanna! Ja kommer nog upp till ca 150-200 kolhydrater per dag tror jag… Ibland t.o.m. mera, ibland mindre (borde väl försöka hålla sej till typ samma så skulle det vara lättare med insulinet men…). Vid känning är det hemskt olika. 20 kh är minimi (en juiceburk) men brukar oftast ännu ta nåt till, typ en banan eller russin eller druvsocker. Så kanske sammanlagt 40 kh, och efter en stund duttar jag i lite insulin 1-2 enheter. Men ibland känns det som om inte känningen ger sej, så då blir det många kolisar till, men det händer mera inte så ofta.

    • Tack för era svar! Det verkar som dagsintaget är ganska lika för oss alla. Jag tror att jag oftast äter för mycket vid känning. 10 till 20 g känns inte som det räcker för mig men oftast får jag känning vid fysisk aktivitet och då kräver ju fortsatt aktivitet en del kolisar också. Jag är lite dålig på att ställa mer pumpen när jag gör något ansträngande för jag tror aldrig att det ska ta så mycket på blodsockret. Det är bara att fortsätta försöka och lära sig läsa kroppen:)

  2. Jag kommer också upp i 130-170kh per dag… Men Ninnu jag tror inte det har så stor betydelse om det är mera eller mindre, det är ju därför man tar bolus och låter basalen sköta grovjobbet 🙂

    Jag tror det är 10kh som behövs när man har lågt bs, så att det stiger med ungefär 2 mmol. Den här första veckan med insulinpump har mina känningar förändrats, och 15kh är nästan för mycket ibland för att dämpa känningen. Förr kunde jag vräka i mig hur mycket som helst när jag hade lågt, men då var det i ren panik som jag gjorde det. Jag har fått lära mig att det ska räcka med 10kh, och sedan ska man vänta i 10-20 minuter och då äta mera om bs inte stiger.

    Jag postade precis ett inlägg om kolhydrater faktiskt 🙂

    • Håller med om att det är annorlunda känningar med pump. Oftast får jag känning vid kroppsansträngning och då känns 10-20 g alldeles för lite. Jag kör oftast festis och sedan någotr mer till. Nattkänningarna är värst, då vräker jag i mig=)

  3. välkommen till wprdpress tjejen!.
    ang kolisar o räkning så har ja ej en koll, vet bara hur mycket ja tar till vilken mat mm

    när ja får en känning så är en festis / mer perfekt till att få upp bs till en toppen nivå!
    medan en känning på inte så lågt räcker då med en halv mer/festis!

    så mycket bättre o enklare än banan som blir dålig o klibbar fast i väskan 🙂
    kram catta

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s