7,4 mmol

somnade jag med och 7,4 mmol vaknade jag med. Det är inte illa tycker jag.

Idag är det läkarbesök som gäller. Ska jag få en dom eller en klapp på axeln? Lite så känns det, det där fruktade hba1c-beskedet som visar på om jag har varit en duktig flicka eller en stygg flicka.

Man kommer ju inte ifrån provtagningar, bedömningar och människor utifrån som lägger sig i ens liv när man har diabetes, lite så känner jag. Därför är det extra triggande på mitt humör om då dessutom andra runt omkring mig lägger sig i min diabetes, ofta sker det dessutom med en enorm skopa okunskap. Dömande blickar, dömande frågor och insinuationer. Jag går igång på det och just då, när jag måste stå och försvara mitt val är diabetes min fiende nr 1!

Nu vill jag bara tala om att det absolut inte handlar om frågor kring min diabetes! Man får vara nyfiken och fråga. Mig får man fråga om allt mellan himmel och jord för i mina ögon är en person som ber om kunskap i sjukdomen guld värd. De personerna triggar inte igång mig på något sätt alls utan gör mig tvärtom väldigt glad.

Jag kan vara neutralt inställd till sjukdomen, det finns faktiskt dagar då den beter sig som jag förväntar mig att den ska bete sig. Den finns men hoppar inte upp och ner framför mina ögon och pockar på total uppmärksamhet. Helt ok faktiskt.

Sen finns det dagar då ingenting är logiskt, man är tvungen att ställa in planer, man mår svindåligt och känner sig bakis och håglös. Kom då inte och säg till mig att diabetes inte är en allvarlig sjukdom, att diabetes inte är komplicerat och framförallt inte att det bara är att äta rätt, röra på sig och ta insulin. För du har ingen aning om jag är stressad, deppig, har en infektion på gång, är insulinresistent eller någon annan av de 1000 parametrarna som man också ska väga in i allt räknande. Varje dag, 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, 52 veckor om året. Det är min verklighet.

Känslan av att vara osjälvständig och i behov av hjälp är också knäckande för mig. Det syns inte utanpå men vissa dagar kan en promenad skrämma livet ur mig. Allt man ska ha med, har jag en person med mig? Druvsocker? Telefon? Insulin? Extra prylar till pumpen? Extra pennor om pumpen havererar? Det blir ett jäkla ospontant liv!

Min familj! Vad innebär det för dem? Ibland inget och ibland katastrof, här hittar ni ett talande inlägg på min förra blogg om just det. Sådana händelser gör att jag blir så förbannad på sjukdomen att jag vill sparka den i skrevet.

Det är skillnad att vara ny diabetiker och en gammal räv som jag. Första året/åren är man inställd och taggad och jobbar järnet. Kroppen är inte så diabetessliten så ofta är det lättjobbat. Jag var 10 år när jag fick diabetes och hade mina föräldrar att luta mig mot i många år innan jag började att ta hela ansvaret själv. Det var en skön övergång till självständighet. Idag har jag haft diabetes i 24 år, jag har komplikationer att ta hänsyn till och en hel del både bra och dåliga erfarenheter i bagaget. på gott och ont. Jag vill leva ett normalt och självständigt liv och det gör jag till viss del. Men nu med alla år i bagaget så dras snaran åt för mig. Jag måste tänka på vad jag utsätter andra för. Mina val styrs ofta och mycket av hänsyn till mina nära. Klart det ska vara så, de visar ju hel och full hänsyn till mig.

Jag lever med min sjukdom och jag gillar läget så gott det går. Som sagt, inställningen är dagsfärsk. Ibland hatar jag och ibland glömmer jag men att säga att jag älskar sjukdomen, är positivt inställd till den, det kommer jag aldrig att göra.

Sen finns det saker runt omkring diabetes som är bra. Kostlära, det sitter som en smäck i mig. Att få blogga och framförallt läsa era bloggar!

Nu ska jag samla ihop mina kurvor och min matdagbok som jag fyllt i för 3 dagar och bege mig mot läkarbesöket. Återkommer med jubel eller gråt senare.

Ha en najs dag!

Tjing!

Kommentera

