Lite ledsen…

jo, det är jag nog.

7,2 låg hba1c på. Ingen katastrof men en ökning från de 6,3 jag hade sist. Jag visste ju att det varit svängigt sedan min fulla jobbstart och det är ju ingen överraskning att värdet påverkas av det. Bara att ta nya tag!

Lustigt att skriva om att ta nya tag när jag just nu sitter med ett bs på 19,3..Ironi! Det beror på att vi idag ätit pizza. En hemlagad iofs men det var tydligen inte så stor skillnad.

Hur ska man räkna egentligen??? Vi köpte ett färdigt pizzakit idag. Degen vägde 400 g. Den innehöll 32g kolisar per 100 g. Jag räknade med en 4:edels bit vilket skulle motsvara 100g deg. På pizzan hade jag tomatsås (fanns ingen innehållsdeklaration, jag höftade med 10g på min bit), skinka (0g), ost (0g). Jag får detta till totalt 42g kolisar.

Vi åt även hemlagad pizzasallad till, det är så försvinnande lite kolisar så jag normalt inte räknar dem men jag höftade en 10:a på den med.

Blodsockret låg på 7,7 mmol innan. Jag gav mig dosen som pumpen föreslog baserat på mitt bs och 52 g kolisar. Tog dubbel bolus eftersom det var en del fett i osten, 70 % av bolusen direkt och resten på 1,5 timma.

Det gick ju käpprätt åt….

Jaja, jag har iaf blivit en jäkel på pastabolus=)

Ha en bra helg, själv ska jag jobba hela helgen.

På måndag ska jag ta Borreliaprover eftersom jag inte blivit av med mina konstiga besvär ännu. Läkaren sa att om jag har Borrelia från en gammal fästing så är det inte säkert att blodprovet visar det utan då måste jag ta ett ryggmärgsprov, huvva!

Tjing!

2 thoughts on “Lite ledsen…

  1. Hej Hanna, tungt när sockret sticker iväg sådär, när man inte har kontroll!
    Låter som att du verkligen försökte att pricka rätt med kolhydrater och allt.
    Ibland går det inte att förstå hur bs fungerar.
    Jag behöver rätt mycket insulin till pizza, mest medan jag äter den. Men det är svårt att avgöra hur mycket. Att dela upp dosen som du gjorde verkar smart. Hoppas att ditt socker går ner snart! Kram

    • Hej Anna. Tack för din kommentar. Visst är det jobbigt när proverna inte ses ut som man önskar. Jag hade på känn att det skulle vara sämre men hade väntat mig en mindre ökning. Pizza är så fruktansvärt olika från gång till gång för mig. Oftast blir det bäst om jag tar en jättedos direkt och en till mindre dos en timma eller två efter måltid. Idag var jag alldeles för snäll med insulin:)

Kommentera

