Blodsockermätare genom tiderna…

Kom att tänka på hur det var när jag först insjuknade i Diabetes 1988. Mäta blodsocker…ja, det var ju ingen självklarhet direkt. Jag kommer ihåg att mätarna var ganska dyra att köpa. Jag och min mormor (hon hade typ2) köpte en ihop som jag hade hemma och hon kollade sig med när hon var hemma hos oss.

För det första var den stor som en tegelsten, sen hade man stickor i en burk. Man fick ta fram en sticka och lägga på bordet, sticka sig med en monsterpickare och trycka ut en rejäl droppe som skulle ligga som en kulle på stickan. Sen skulle det gå 30 sekunder, eller om det var en hel minut? Sen skulle man torka bort droppen och sätta stickan i maskinen och vänta ytterligare i 90 sekunder! Inte undra på att man tyckte det var drygt. Jag kommer ihåg att jag aldrig hade mätaren med i skolan, där fick man gå på känsla. Mamma kom med den om jag mådde dåligt ibland. Annars var det urinstickor som gällde för mig, ruffigt mätande och egentligen bara info om man låg över 10 mmol.

Egentligen är det fascinerande att man idag kan få fram ett värde på 5 sekunder, jag kan ta bs med en hand om jag behöver. Otroligt! För att inte tala om möjligheterna med kontinuerlig blodsockermätning, det går framåt trots att vi (diabetiker) kanske tycker att det står stilla:)

Försökte googla fram en bild på en sån gammal tegelsten men det verkar vara svårt att hitta.

Tjing!

4 thoughts on “Blodsockermätare genom tiderna…

  1. Ja, minns detta. Jag hade en tegelsten till blodsockermätare som var beige. Minns också att man fick köpa dem själv för flera hundra. Hette de inte Glucometer? Detta med kontinuerlig bs-mätning skulle jag gärna prova.
    Kram.

  2. Hallå! Hoppas ni haft en mysig påsk! 🙂 O jag håller med dej,som du säjer.. Varför är alla dessa högtider så uppsjasade!? Jag föredrar o satsa på mys jag med.. 🙂

    Du, tänkte höra vad du använder för bsmätare?
    O sen tänkte jag höra hur du reagerar om du haft en ute kväll? Fasiken, jag hade 19,6 imorse efter en kväll ute.. Som dock var rätt lugn! Men dessa höga värden dagen efter,ger en ju värre ångest än värste fylleblackouten.. :/ Huuua! Får en ju för tusan att bara vilja dricka vatten,alltid! gaaah. jag blir tokig..

    Kram påre

    • Hejsan:) Min mätare heter Bayer contour link. Fick den tillsammans med pumpen eftersom den går att parkoppla så den sänder över alla bs-värden till pumpen. Funkar bra och jag tycker det är skönt med en mätare som man inte behöver koda för varje ny förpackning med teststickor.

      Det här med alkohol….oftast tycker jag att det är supersvårt. Jag är ju en öltjej, naturligtvis är det mest kolisar i öl då så sockret sticker alltid upp en del när jag dricker. Jag räknar ju kolisar så då tar jag insulin till varje öl men jag tar bara hälften av den rekkomenderade dosen. Jag ser alltid till att äta ett stadigt mål mat i samband med festandet samt ett nattmål med en aning insulin till. Jag vaknar ofta med ett ok värde och sen brukar det skena iväg lite efter några timmars vakenhet.

      Kolisarna i alkoholen man dricker höjer ju sockret direkt sen upplever jag att alkoholen sänker bs när de ska ur kroppen på småtimmarna. Kanske har du haft riktigt lågt innan du vaknar (gryningsfenomen) så att du fått glykogenutsöndring?

      Jag tycker det är jättesvårt och att det sklijer sig lite från gång till gång men a och o för mig är att se till att äta ordentligt och parera med insulinet med måtta.

      Kram!

Kommentera

