Gårdagens besök

kan inte beskrivas med annat än lycka! Det blev (äntligen) bara en kontroll och det ser ut som att förändringarna lugnat ner sig lite. Så det innebär att jag inte behöver komma tillbaka förrän efter sommaren på ytterligare en kontroll. Tjohooooo!!!

 

Har fått en fråga om hur laserbehandlingar går till och tänkte berätta hur mina gått till. Jag vet ju inte om man gör på samma sätt överallt. Jag har fått börja med de sedvanliga pupillförstorande dropparna, samma som man får vid fotografering av ögonbottnarna. Sen har jag fått sätta mig på samma sätt med hakan i ett ställ som vid foto. Där får man ytterligare droppar som bedövar ögat. En konformad lins sätts mot ögat för att hålla det stilla (det gör inte ont, ögat är bedövat). Sen får man försöka hålla ögat så stilla man kan medans det blinkar en laserstråle på olika ställen i ögat. Jag personligen tycker att lasern är mer obehaglig än smärtsam, visst kan det spänna till på vissa ställen när de skjuter men man står ut. Det mest obehagliga är faktiskt det starka ljuset i en förstorad pupill, på mig har tårarna runnit flitigt eftersom man inte kan stänga ögat. Jag har fått mellan 200-400 ”skott” i varje öga per tillfälle.

 

Att jag inte ser fram emot behandlingarna beror mest på dropparna faktiskt. Jag har ju lyckats pricka in behandlingsdagar med starkt solsken eller mycket ljus snö. Det är jobbigt efter tycker jag innan pupillerna dragit ihop sig igen. Jag har fått något sämre mörkerseende av behandlingarna (vanligt) så det får man tänka på vid bilkörning och är även något ljuskänsligare också. Jag har gått på ganska många behandlingar och fått dropparna så många gånger att jag lyckats utveckla som migränanfall efteråt. Jag får huvudvärk och illamående så därför har jag nu sett till att vara ledig de dagar jag ska på behandling.

 

Jag är så glad att mina förändringar äntligen lagt sig. det är nästan lite ironiskt att de började röra på sig när jag fick ner mitt blodsocker efter bilolyckan men svängningar som går för snabbt åt båda håll kan ställa till det. Jag har haft mina förändringar i 13 år, sedan min första graviditet men de har varit inaktiva fram tills jag krockade och allt vändes upp och ner med min diabetes.

 

Idag ska jag jobba min sista tur på mitt gamla jobb, vemodigt! Nästa vecka börjar jag gå dagtid.

 

Tjing!

3 thoughts on “Gårdagens besök

  1. Det är så det går till alltså. Tack för det! Men synen är inte mera påverkad efter än efter en ”vanlig” fotografering? Några timmar senare är allt som vanligt? Skönt i så fall. Då känns inte ingreppet så stort, jag hade förväntat mig att jag skulle vara ”blind” i någon dag efter. Tack igen!

  2. Åh, va sköönt att det inte blivit mer förändringar! 🙂 O Grattis iefterskott också! =)

    Ja,det är ju såå jäkla gött med bra värden,man blir som en heelt annan person.. Man blir liksom glad o posivtiv,bara av att se att dom är bra! =)

    Tack,för svaren på min fråga.. Toppen o höra hur andra har det,o hur dom gör! 🙂

    Kraam

  3. Grattis till att inte behövt göra laser! 🙂
    Jag har fått göra det vid ett antal tillfällen och upplever det ungefär som du skrev. Bara att jag tycker att det gör ont när de skjuter med lasern in i ögat. Och det att sitta fast sådär… inget behagligt. Jag är ändå tacksam att det går att göra numera så att man undviker allvarliga synförändringar.

Kommentera

