Blodsockermätning

Jag mäter och mäter och mäter och mäter…Varför? Vad ska jag göra med siffrorna? jag tar väldigt många blodsocker ibland, oftast när jag känner mig konstig. Jag är okänslig för sänkningar numera och samtidigt har jag ett uns av känningfobi. Jag mäter inför allt, bilkörning, måltid, sömn, motion, arbete, vila, hundträning, bortabesök, hemmabesök, sjukdom, osv osv. Det är en trygghet för mig eftersom jag inte litar på kroppens signaler, med all rätt.

Något som är riktigt skönt är Niscas just nu 100%-iga förmåga att uppmärksamma mig på låga värden när vi är ute tillsammans. Hon har tamejsjutton aldrig fel. Förr tvivlade jag alltid när hon sa till mig genom att stanna och dutta mig på handen. Ofta kollade jag och låg på runt 5. Men, det ska jag säga, att efter en liten stund var värdet alltid lågt. Hon markerar innan känningen kommer. Hur bra som helst, bara att sänka basalen och faktiskt undvika känning helt. Det är enda gången jag kan låta bli att kolla ofta, jag litar på Nisca!

Älskade hund!

Älskade hund!

Ibland hinner inte det ena stickstället läka innan nästa...

Ibland hinner inte det ena stickstället läka innan nästa…

Hur många blodsocker tar ni? Och inför vilka situationer tycker ni det är viktigt att kolla?

Tjing!

3 thoughts on “Blodsockermätning

  1. Jag tar också väldigt mycket bs. Har blivit ännu mer sen jag fick barn, vill inte riskera känning vid ex bilkörning, bad, promenad. Man måste få göra som det känns bäst.
    kram

  2. Hej Hanna. Jag är lite som du där. Det känns som en trygghet att veta hur jag ligger i blodsocker. Tar ca 8 om dagen. När jag går upp,före frukost, efter frukost, om jag ska ut och göra något. På eftermiddagen.Om jag känner mej låg eller hög.Som du säjer är det inte alltid man känner själv när det sticker iväg åt något håll. Och man vill ju ligga så bra i socker som möjligt, så mycket som möjligt. Ibland får jag upp två droppar blod på fingret med. Tror att mina fingrar är svårläkta pga alla stick. Jag känner ofta på mej hur jag ligger men vågar inte lita på det till 100%.
    Vad bra att Nisca larmar till och med innan du sjunker i socker!

  3. Hej Hanna,
    Mätningar gör man ibland hela tden känns det som, men alltid på morgonen, när jag kommit till jobb, innan lunch ibland på eftermiddagen, innan kvällsmaten, och ibland innan natten. Ibland mer eller mindre, min man brukar tycka ibland att jag ska mäta mig och DÅ protesterrar jag, han ska minsann inte tala om för mig vad jag ska göra…*muttrar*..o han brukar ha rätt..att jag är låg..
    Va skönt att du har hunden!!

Kommentera

