Blodsocker vs bikinisäsong

Pust! Så känns det. Jag vet att jag tidigare i min gamla blogg skrivit ett inlägg kring diabetes och ätstörningar. Jag drabbades av detta fenomen när jag var ung och osäker. Jag slutade nästan att ta insulin och låg skyhögt i blodsocker för att snabbt tappa vikt. Ung och osäker, då är det inte lätt att låta bli att ta risker.

 

Lite snurrar tankarna nu också. Jag har ju gått upp en del i vikt efter min skada. Dels har jag varit stilla och dels har ju (naturligtvis) insulinbehovet varit större då. Jag trivs inte med min kropp, jag har nästan helt slutat att köpa kläder för jag tycker att allting sitter konstigt och fel. jag gillar inte det jag ser i spegeln och framförallt så är det en börda att bära omkring på.

 

Nu kommer den andra sidan av problemet. Jag har blivit bekväm med att ha ett bra blodsocker…Vilket betyder att jag är bättre på att korrigera höga värden och att öka doserna när det behövs.

 

Denna paradox gör att dessa äckliga extrakilon aldrig ger sig av.

 

Kom igen! Jag gör så gott jag kan. Hoppar oftast över godis, fikabröd och onyttigheter, äter väl avvägda portioner med mindre mängd kolhydrater och tänker på hur jag lever. Jag rör på mig varje dag och småäter inte.

 

Min största akilleshäl är stress…Jag kan inte sluta stressa och det ger mig högre värden och göra att jag kräver mer insulin…

 

Ah, jag vet inte vad jag vill säga med detta mer än att det är superjobbigt! Ni diabetiker, någon med samma problem? någon som har förslag på lösningar? Hit me please;)

 

Tjing!

 

 

13 thoughts on “Blodsocker vs bikinisäsong

  1. Hej!
    Har inte tittat in på länge nu, känner mig som en dålig bloggare/bloggläsare – men nu känner jag äntligen att jag har hjärnan på på plats för att kunna läsa och kommentera igen. (Nackdelen med mkt skolarbeten -,-)

    Jag känner att min diabetes många gånger sätter käppar i hjulet för träning och liknande. Jag är väldigt medveten om att man definitivt kan träna om man har diabetes, men det känns som att jag ”krockar” med min diabetes varje gång jag kommer igång med något. När jag bodde i Örebro så började jag på ett gym och de första gångerna gick det jättebra, jag tycker ju att det är kul att träna och jag behöver det definitivt. MEN, så börjar blodsockret att strula. Egentligen gör det ju inte det, det rättar ju sig bara efter en lite mer aktiv livsstil. Problemet är ju bara att jag blir så less på att alltid behöva ställa in allt och man blir nästan gråtfärdig av att till slut få lågt blodsocker hur ofta som helst när man väl börjat träna.

    Jag vet ju att man till slut lär sig hur man ska sköta det, men jag klarar oftast inte av att ta mig över den tröskeln själv och då blir det att motivationen dör och jag slutar med träning eller liknande. Så det är väl mitt största problem gällande min diabetes och träning och liknande…

  2. Känner igen mig i det du skriver. Rädslan av att gå upp i vikt för att man korrigerar sina höga värden. Tror tyvärr det är ett rätt vanligt problem hos oss med diabetes ang. förhållningssätt till mat och vikt. Har haft svårt att höja min basaldos när min läkare sagt åt mig att göra det för att jag duttar så mycket men har till slut gjort som hon sagt och blodsockret har blivit stabilare och duttandet har minskat så klart! Sen är jag rätt beroende av vågen och stirrar mig blind ibland på den och mår piss då! Men just nu har jag ingen sån period tack och lov!
    Kom väl inte med några råd till dig förutom att du är inte ensam!
    Kram

  3. hej tjejeb
    ja har aldrog varit rädd för att ta mycket insulin för att man går uop i vikt..mm
    men ja vet att vi har svårare att gå ner i vikt mm pga diabetesen.
    men allt handlar ju om att göra sig av med mer än vad man stoppar i sig.

    se bara till att röra dig dagligen gör de du gillar om de är ute led hunden mm. el cym mm.
    sedan att du inte äter onytigt mm så ör de ju toppen.
    se till att ära.mindre mål fler gng om dagen..
    då har du gjort dittt… om du inte går ner i vikt då kanske de kan vara andra fel. så som att vissa har svårare att gå ner resp uppp i vikt.

    låtde ra tid.då stressen i att gå ner i vikt mdd kan förhindra det… låt de ta sin tid..
    kram catta

    • Visst är det så, jag känner bara frustration över att jag tycker att jag drar ner på mat, tar bort onyttigheter helt och rör på mig mer men ändå står det still…Stressen är min största bov och förmodligen det jag har svårast att påverka.

      Känner alltid lite så här inför sommaren, man vill vara lite fin och kunna ha lite tjusiga kläder men så tappar jag liksom bara modet när jag ser på mig själv.

      Hoppas det är bra med dig, har minsann läst om dina sd och värkar;) Håller tummarna för att du ska kunna gå så länge som möjligt! Kram!

      • jodå de är inte så bra här… hoopas att sista tiden går snabbt o att hon stanna r inne ett par veckor till.

        ja du stress o adrenalin ör nog de värsta. de gsv mig så stora problem nör ja spelade handboll.
        ja vet vad du menar…. ang vikten. du har aäkert fått en spärr el liknande… när man vill gå ner mm så kan de bli sö att allt bara låser sig o inget händer…. men de är även så svårt att ändra den vanan o tankesättet med…
        kramar cqtta

  4. Känner igen mig mkt i det du skriver, har själv en ätstörning i bagaget, eller två rättare sagt…!! Det är inte lätt, jag vet inte riktigt vilken hjälp du har eller har haft? Jag går i terapi för att få hjälp att acceptera min kropp, och mina bakomvarande problem som orsakat ätstörningarna. Precis som du blir jag bekväm!! Jag har ett jättebra stöd av min ddssk

    • Oj skickade för fort..;-)
      Jo jag har iaf bra stöd av henne. Önskar att du kan få den hjälp du behöver och vill ha!! Något du kan känna dig bekväm med!! Jag hejar på dig;-D

  5. Hej tjejer,
    Visst är det så att de känns som man kan få störningar med maten pga diabetesen. Jag verkligen skyr de som pesten. Men duttar man inte utan sköter sig och är medveten om vad man stoppar i foderluckan så är man hemma, men hur lätt är det alltid??????? Men vi får helt enkelt kämpa på. Läkarna gör det inte lättare när de påpekar att man gått upp lite i vikt. Och de är inte så roligt, de kan ju försöka hjälpa istället, för de e ju inte så att man inte är medveten om det ju!! Sommaren kommer ändå, oavsett kroppsform, vi måste lära oss att ÄLSKA OSS SJÄLVA!!!

    En helt annan sak, jag kan känna mig riktigt rubbad ibland, personlighetsförändring nummer ett, och då är jag i regel alltid låg, någon annan som kan känna igen sig??

  6. Hej!

    Har också haft ätstörningar i tonåren och precis som du då stuntat i att ta insulin för att snabbt kunna gå ner i vikt med resultatet att jag i stället varit konstant trött och knappt närvarande. Struntade också i riskerna, ville bara gå ner i vikt. Jag har fått hjälp och är frisk sen länge, men en helt avslappnad inställning till vikt och mat kommer jag aldrig att få, men å andra sidan är det väl inte så många som har det.

    Har också hört att många tjejer med diabetes drabbas av ätstörningar och det är väl egentligen inte så konstigt. Att vägas och mätas var sjätte månad och uppritning på längd och viktkurva när man är tonåring samtidigt som maten var det som styrde ens liv med jämna tider då man skulle äta mat vare sig man ville eller inte är troligtvis inte det bästa för en tonårstjej. Vet inte om det fortfarande går till så i sjukvården för barn och tonåringar, men nu när jag har fått distans till det hela förstår jag inte hur sjukvården kan tro att diskussion med en tonåring om längd och viktkurva vid varje besök och ev. kommentar om viktuppgång eller nergång kan vara bra.

    Efter att jag varit frisk från ätstörningar i några år frågade min diabetesläkare om jag ville prata men en dietist och få råd kring mat och träning när man har diabetes och det var jättebra tycker jag. Jag fick (återigen) lära mig hur och vad man ska äta och även om man hört det förut så glömmer man ju bort.

    För mig funkar det bra att hålla vikten på en bra nivå genom att äta mycket grönsaker och rotfrukter till varje måltid, inte så mycket bröd och minst två frukter varje dag och sen brukar jag äta mer onyttigt på fredag- och lördag-kvällarna.

    Kram Anna

  7. Hej! Har också haft rörigt med blodsocker, mat och vikt. Men för min del funkar det bäst att dra ner på allt onyttigt och gärna dra ner på kolhydraterna, känns som det blir lättare att hålla sockret jämt och jag slipper ”dutta ner” höga värden efter tex frukost etc. Igår åt jag kladdkaka och tog insulin, hamnde på 15mm/ol och duttade igen, natten vakna jag på 16mm/ol–duttade och morgonen låg jag på 13mm/ol och fick ta extra insulin. Tror ALL denna ”extra-duttning” gör ganska mkt för vikten, och inte bara kalorierna i kladdkakan så det jag satsar på är att hålla sockret så bra så jag slipper all extra duttande som jag tror lägger sig snabbt som en härlig badring runt midjan. Men det är svårt att få till detta i praktiken.. Men jag ska försöka och sen göra en utvärdering 🙂 Lycka till!

  8. Citerar från Anna:
    ”Har också hört att många tjejer med diabetes drabbas av ätstörningar och det är väl egentligen inte så konstigt. Att vägas och mätas var sjätte månad och uppritning på längd och viktkurva när man är tonåring samtidigt som maten var det som styrde ens liv med jämna tider då man skulle äta mat vare sig man ville eller inte är troligtvis inte det bästa för en tonårstjej. Vet inte om det fortfarande går till så i sjukvården för barn och tonåringar, men nu när jag har fått distans till det hela förstår jag inte hur sjukvården kan tro att diskussion med en tonåring om längd och viktkurva vid varje besök och ev. kommentar om viktuppgång eller nergång kan vara bra.”

    Kan bara instämma med det du skrev! Att ständigt vägas, mätas och se viktkurvor på varje läkarbesök när man var barn/tonåring så är det inte konstigt om man får en ”sne syn” över sin kropp! Hoppas verkligen att sjukvården har ändrat sitt förhållningssätt i hur uppläget är kring vikt och andra samtal.

Kommentera

