Äntligen!

Har jag fått en stund över att sitta vid datorn. det har varit tyst här ett bra tag igen, skärpning!

 

Dagarna rullar på här hemma och jag längtar efter semestern nu. Bara tre dagar kvar=)

 

Har läst en hel del inne på FB-gruppen ”Bolla diabetestankar:)”. Det är en riktigt bra grupp för oss sockersöta människor. Det är så häftigt att kunna få svar på funderingar och kunna prata med andra diabetiker direkt! Mycket uppskattat från min sida. En sak som på senare tid har stötts och blötts i gruppen är just detta med skillnaden (eller likheterna) mella diabetes typ 1 och typ 2. Diskussionerna har ibland hettat till och en del har kännt sig stötta över vad andra har skrivit ang de olika (eller likartade) typerna. Klart bra med diskussion och även om vi alla har någon form av diabetes så kan man alltid lära sig något nytt när man läser.

 

Jag vet inte om man kan säga att någon typ av diabetes är lätt eller svårt att leva med. Det måste väl ändå vara upp till individen som har sjukdomen att avgöra. Jag har typ 1 och det är den typen jag ”kan” och är hemma på. Jag kan villigt erkänna att min (något generaliserande) bild av typ 2 har varit diabetes orsakad av felaktig kosthållning och övervikt. Shame on me! Är det något jag lärt mig i denna grupp så är det att det finns betydligt fler orsaker till typ 2 än dessa. Jag har dessutom fått lära mig att det finns typ 2:or som använder pump. Hade faktiskt inte en aning om att det förekom innan men nu vet jag. Förstår ni att det är så himla bra att sådana här grupper finns. Där man kan öka kunskapen och förståelsen för varann! I det här fallet är det ju jag som farit omkring med okunkap, det kan vara sårande för den det drabbar. Jag kan också bli ledsen när folk serverar mig klychor som att jag fått för mycket godis som barn osv… Men för mig är det skillnad på okunskap och okunskap.

 

Jag har full förståelse för icke-diabetiker som inte förstår sig på sjukdomen (kom igen! Det är ju knappt man förstår den själv ibland!) men det som sårar mig värst är människor som far med okunskap som om det är kunskap. Människor som envisas med att kasta fram halvdanna fakta direkt från kvällpressen om att jag minsann kan bli frisk genom att ändra min kost… Tyvärr, ingen diet i världen kan övertyga min bukspottkörtel att börja tillverka insulin igen, jag kommer alltid att behöva insulin genom spruta eller pump oavsett hur jag äter. Däremot gillar jag nyfikna människor. Människor som visar lite ödmjukhet och som faktiskt på riktigt ställer frågor kring diabetes, som intresserar sig för svaren och inte försöker pracka på mig botemedel efter botemedel. Det är ju det som är härligt, när någon som inte behöver bry sig visar intresse. Jag menar, jag vet inte allt om t.ex astma eller ms, så är det ju och jag kan inte kräva att alla människor jag möter ska ”kunna” diabetes, därför är intresset andra visar extra uppskattat!

 

Min mormor hade typ 2. Hon tog insulinsprutor och blodsocker precis som jag. Var det någon skillnad mellan oss? Nej, jag kan inte tycka det. Oavsett om insulinproduktionen är slut eller förminskad är ju insulinet och blodsockret en högst gemensam faktor. Vi hade lika mycket känningar och rekyler. Vi upplevde nog sjukdomen (arna?) ganska likartat. Så att påstå att typ 2 ”bara” handlar om att ta tabletter, äta rätt och motionera mer är nog lite galet om man frågar mig.

 

Jag har stött på typ 1:or som tycker att livet går på räls trots diabetes och jag har stött på typ 2:or som kämpar för ordningen. Det är nog en individuell förutsättning. Men för att återknyta till diskussionerna i gruppen så handlar det väl i slutändan om att kämpa för ett jämnt blodsocker, vare sig du är 1:a eller 2:a? En del får lägga mer jobb än andra, en del väljer att lägga mer jobb än andra och upplevelsen av ett svängande blodsocker har vi alla gemensamt. Vi vet alla vad vi pratar om när det handlar om kallsvettiga känningsituationer, ketoner, rekyltörst, sejfa inför aktivitet osv osv… Jag personligen ser ingen anledning att dela in oss i fack. Det är ingen tävling i vem det är mest synd om och det är ingen diabetesmässig ”klassfråga” heller i mina ögon.

 

Jag är glad att vi är olika. Trots att jag själv har diabetes har ju jag fått nya kunskaper kring detta och det tackar jag för!

 

Tjing!

2 thoughts on “Äntligen!

  1. Ett mycket klokt och riktigt inlägg av dig. Du har verkligen mycket kunskap som tänker som du gör. Kommer att läsa din blogg fler gånger. Tack

Kommentera

