Fredagshäng med Mini!

Sitter och väntar på att Jönssonligan ska börja på 7:an. Minis önskemål att se eftersom han och jag är helt solokvist idag. Storis har åkt med farmor till hennes stuga och Hunken jobbar sin sista natthelg innan semestern.

Nästa vecka drar vi iväg med husvagnen=)

Idag har det varit mulet och tryckande värme…Det märks direkt eftersom jag vaknade med huvudvärk. Har försökt att dricka ordentligt med vatten för att lindra eftersom jag vet att tabletter inte hjälper mot denna värk. Nu har det lättat lite och jag funderar faktiskt på att unna mig en öl och lite nötter till filmen. Det är ju trots allt semester.

Jag har varit strikt med mat och kolhydrater den här veckan och legat riktigt fint i mina värden. Några känningar (både natt och dag) har det varit men de har varit milda varianter, skönt!

 

Mini och jag har provat att göra hemgjord glass. Super lätt och jättegott (enligt testpanelen som jag inte ingått i då jag som sagt hållit mig strikt denna vecka). Receptet kommer här:

 

5 dl lättvipad grädde

1 burk (400g) kondenserad sötad mjölk

Valfri smaksättning

 

Blanda grädden med den kondenserade mjölken, tillsätt smakvariant och låt stå i frysen 3 till 5 timmar och simsalabim har du smaskig glass att bjuda på!

 

Denna finn att köpa på ICA

 

Vi har smaksatt:

en låda med lemoncurd, liksom ripplat ut den med gaffel.

en låda med sönderkramade chocolate chip coockies.

en låda med honungsrostade jordnötter och iringlad kolasås (smakar texas pecan)

Glasspanelen!

 

Alla smakade supergott enligt mini, glassen i sig är ganska god utan smaksättning. Mjölken innehåller ca 50% kolhydrater, dvs  ca 15% totalt i en sats med blandning…Ok för dig som diabetiker?

 

Tjing!

Kommentera

