Kort inlägg från trött tjej!

Igår hände det! det där man som pumpanvändare fasar lite för. Jag har haft en otroligt problemfri pumpbehandling rent tekniskt. Inte ett enda ockulsionslarm och inte en enda ketoacidos. Jo, visst har jag haft ketoner i mina dar men de har varit kopplade till svält eller sjukdom oftast. Någon liten insulinbrist har jag nog också lyckats med men med oerhört låga ketonvärden.

 

Jag har oroat mig en smula för riskerna med pump, slang och kanyl…Kollat ofta när blodsockret stigit men har aldrig hittat orsaken i pumpen. Hundarna har lyckats rycka ur nålen ett par gånger men det har jag ju sett direkt och kunnat sätta ny.

 

Lång historia blir kort här. Igår steg blodsockret, jag kollade allt och bytte och sprutade med spruta utan effekt. Vid 21 på kvällen har jag 28 i blodsocker och 1,8 i ketoner. Blir lite orolig eftersom jag inte får ner det. Börjar bläddra i min lilla manual jag fått från ssk. Ketonvärden över 0,7 ska ALLTID behandlas, ketonvärden över 1,2 KRÄVER uppsökande av läkare.

 

Hmm…jag mådde inte jättedåligt. Mådde lite illa, lite ont i magen, en oerhörd törst och toa en gång var 5:e minut.

 

Hittade här orsaken till värdena, nålen hade glidit ur under plåstret. Jag tyckte att jag kollade både gamla och nya nålen noga, inget blött och allt kändes bra men men.

 

Ringde 1177 för rådgivning i dosering (ha ha ha) den (bra) sköterskan kontaktade läkare som absolut villa att jag skulle komma in för kontroll.

 

Åker in, de tar ett bs som är högt, jag får vänta 2 timmar innan läkaren kommer, då har det vänt och jag är nere på 22 mmol. Läkaren vill lägga in mig, jag vill åka hem.

 

Hade jag inte kännt att det vänt och haft Hunken hemma så hade jag stannat kvar men jag blir stressad av att ligga inne och det är inte gynnsamt för bs heller. Det enda de skulle göra var att kolla bs varannan timma och det kunde jag så gärna göra själv hemma.

 

Jag tror absolut att läkarna gör så gott de kan och det är säkert inte jätteofta man stöter på diabetiker med pumpproblem. Inga råd kring dosering mer än att jag INTE skulle ta mer än basalen under natten. Hmm…Jag höjde den med 20% ändå för bs hade stannat av, precis som det ska göra av basalen, varken höjas eller sänkas.

 

Fick order om att ringa min ssk imorse och rapportera natten.

 

Allt gick bra, låg på 13,7 imorse och hade bara 0,1 i ketoner. Ringde och fick godkänt av min braiga ssk och idag har jag bara tagit igen mig. Jag mår ok nu är mest trött för att vi var hemma först tidigt imorse, sov med avbrott för bs i endast tre timmar.

 

Det finns något positivt med detta också, nu vet jag hur det känns och hur fort det går för just mig att få ”farliga” ketoner. Nu har jag varit med om det en gång och är inte lika rädd för det där otäcka okända.

 

Nu ska jag sova så jag kommer iväg till jobbet imorgon, blev ju hemma idag och det grämer mig verkligen!

 

Tjing!

2 thoughts on “Kort inlägg från trött tjej!

  1. Fasiken vad drygt att råka ut för det! Man stressar upp sig för att man ligger högt/har ketoner vilket inte gör det bättre. Rådgivning på sjukvårdsupplysningen, ja den dagen de kan det så firar vi det 😉
    Men skönt att ditt bs gått ner och att ketonerna försvunnit! Man blir så trött på sin diabetes när man måste sjukskriva sig på grund av det 😦
    Kram

Kommentera

