Frisk eller sjuk?

Hemma idag. Allt pga snön. Fastnade i backen med bilen igår och fick skotta loss den. Resultatet blev en kraftig inflammation i min onda axel och högra höft. Feber och högt blodsocker på det gjorde att det inte fanns på kartan att ta sig iväg idag. Allt kroppsligt jag får, från minsta förkylning till gamla skador,  lägger sig min näsvisa nyfikna diabetes i och gör det irriterande värre.

Läste en diskussion på fb ang om man är frisk eller sjuk som diabetiker.  Åsikterna går isär. Jag kan glädjas och avundas dem som kan se sig som friska. Jag kan även förstå dem som känner sig sjuka. Det är jobbigt att ha diabetes.  Man lever med det dag som natt. Ibland hittar man en balans som ger ett andrum och ibland kämpar man länge i motvind.

För mig är det dagsformen som avgör.  Jag är sjuk idag men kanske är jag frisk på lördag. De dagar när jag har kontroll över min kropp och min diabetes känner jag mig på topp men idag är jag sjuk.

Mycket handlar också om livet i övrigt.  Är det kaos på andra plan så kanske tiden och orken att sköta provtagningar, måltider och doser inte finns. Klart jag känner mig sjuk då.

Mina första år med sjukdomen var en dans på rosor. Tonåren med ätstörning och puberteten höjde svårighetsgraden en aning. Vuxenlivet med ökade krav höjde den ytterligare. Graviditet och föräldraskap höjde den ännu mer och komplikationer och skadan har gjort mig ödmjuk inför att vi alla befinner oss i olika skeden i livet och allt känslan man bär med sig bara är ens egen.

Jag är ok med att känna mig sjuk ibland. Varför är det så fult? Det är ett faktum och jag har ju världens bästa familj som fattar. Jag är glad för de dagar jag får känna mig frisk och de är faktiskt fler än sjuk dagarna. Sjukdagarna ger mig möjligheten att vara tacksam för bra dagar och ta vara på dem.

Happy V-day♥♥♥

Tjing!

7 thoughts on “Frisk eller sjuk?

  1. Tack Hanna, så där känner jag också. Jag tycker vi har rätt att känna oss sjuka ibland, rätt att tycka synd om oss själva. Och sen vissa dagar går ju faktiskt förbi utan att man ens tänker på sin diabetes, men vissa dagar är det allt man tänker på. För det är jobbigt att vara diabetiker och vi är stronga 😀 Glad vändag vännen!

  2. Du har så rätt. Och i att det är individuellt. Dagar då sockret ligger fint för mej tycker jag ofta att jag mår oförskämt bra. Glad ibland utan anledning, fint att bara finnas till. Låter riktigt jobbigt för dej med axeln igen. Jag har också värk, i min vänstra pga diabetesen. Hoppas att det ordnar sej för dej fort! Glad alla hjärtans dag. 🙂

      • Gott att du har gubben. Hoppas värken ger med sej fort och att diabetesen slutar att vara en b*tch mot dej. Den kan inte vett och etikett kort sagt när allt är så odrägligt med den. Kram.

  3. Ja, som en femåring som skriker efter insulin istället för godis. Eller som att ha en
    Kakadua på axeln i tid och otid. ;-p
    Det är bra med mej idag, tack! Håller mej flytande och här och nu.
    Hoppas att saker ordnar upp sej för dej och att du fåren så bra vecka som möjligt.
    Kram tillbaks .:)

Kommentera

