Det är så mitt liv ser ut…

Har ni sagt den meningen nån gång? Jag säger så flera gånger i veckan. Varför? Jo man blir ibland ifrågasatt som diabetiker, både medvetet och inte. ”Jag beundrar dig som orkar hålla på” är något jag ofta får höra. Ofta när jag mäter bs eller väger mat. Från människor jag känner väl och människor jag känner mindre väl. Vad säger de då? Att mätningen ser jobbig ut, att det är krångligt att väga maten. Stick, kontroll, känning, hög. Alla delar av mitt och andra diabetikers liv.

Det jag menar är att mitt största problem med diabetes är mentalt. Att orka med helheten alltid.

Jag svarar ofta just att det är så mitt liv ser ut. För så är det. Jag vill inte ha sympati när jag säger så därför att då har den meningen blivit martyrisk för mig. Allt fysiskt går på rutin och rör mig inte i ryggen. Jag slarvar ibland men det är just då min mentala inställning är kass. När livet i övrigt knackar på så hårt och mycket att alla vardagsrutiner känns tunga. Det känns inte tungt att sticka sig i fingret då utan det känns tungt att vara tvungen att göra det.

Jag förklarar mer än gärna hur diabetes funkar men jag känner mig ibland som en svag människa när någon talar om hur stark jag är som orkar. Hänger ni med i mitt svammel?

2 thoughts on “Det är så mitt liv ser ut…

  1. Samma tanke här, jag intalar mig det ofta. Men dock aldrig för att någon i min omgivning tycker att man är stark eller duktig som orkar med diabetes. För det är det ingen i min närhet som säger. Ingen vill att jag ens yppar ordet diabetes. Har t.om fått en vän att vända mig ryggen i min diabetesdebut p.g.a att jag pratade för mycket om min diabetes enligt henne…Vilka skitapor det finns! 😀 Kämpa på Hanna! Tittar in o läser ibland, du är en kämpe, men ta inte på dig för mycket göromål, blir bara stressande för dig ju! Kram!

Kommentera

